23948sdkhjf

Skuffende salg tvinger Matas til at spare

Matas' omsætning faldt i andet kvartal af det forskudte regnskabsår. "Utilfredsstillende", siger direktør
Salget af parfume, cremer og andre skønhedsprodukter i Matas-butikkerne er faldet de seneste måneder.

Det viser butikskædens regnskab for andet kvartal af det forskudte regnskabsår 2016/17.

Her meddeler selskabet, at man har omsat for 771,6 millioner kroner i kvartalet, hvilket er 1,5 procent lavere end i samme periode sidste år.

- Vi har i andet kvartal set en utilfredsstillende omsætnings- og resultatudvikling.

- Tiltagende konkurrence inden for dagligdagsprodukter til personlig pleje og øgede omkostninger ifm. strategiimplementeringen udgør hovedårsagerne, siger administrerende direktør Terje List i en kommentar til regnskabet.

Resultaterne betyder, at Matas nedjusterer forventningerne til regnskabsåret, så man nu forventer en omsætningsvækst på mellem 0 til 2 procent i stedet for mellem 1 og 3 procent.

Samtidig iværksættes et omkostningsreduktionsprogram, der skal indfases i regnskabsårets fjerde kvartal og skaffe mellem 25 og 30 millioner kroner årligt.

Matas har mærket øget konkurrence fra butikskæden Normal, der har en lang række skønhedsprodukter i sit varesortiment.

Og fordi Normal importerer sine varer uden om de danske grossister, kan man sælge en del af sortimentet billigere end konkurrenterne.

Matas-kæden består af 290 fysiske butikker og en webshop. Samtidig driver selskabet Stylebox, der består af seks butikker og en webbutik.

Matas driver desuden en af landets mest populære kundeklubber, Club Matas.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094